Vetlanda-Stockholm-Vetlanda-Stockholm-Vetlanda-stockholm

Känns som det har blivit mycket vetlanda till stockholm å stockholm till Vetlanda. Tänkte bara åkt hem till Peters student men nu blir det en gång till. Undra hur många gånger fler jag kommer åka hem? Har under dagen suttit och kollat på tåg och bussbiljetter. Men allt är ju dyrare och tar längre tid än om jag kör själv. Mer än 800 enkel resa för att åka hem till lilla Vetlanda. Det är sjukt måste jag säga. Så det får helt enkelt bli bilen, för midsommar tänker jag inte fira själv! :) Ibland under jag faktiskt hur jag ska klara mig här uppe, ganska ensamt. Men de känner jag ju bara av när jag är ledig. Så någon ska bli rik under sommaren. Dessutom måste jag ju ta mig i kragen och skaffa ett nytt jobb.

Har ju hunnit vara hemma i Vetlanda, bråkat med chefen och sagt upp mig. Ibland tycker jag ganska illa om mig själv för att jag har sagt upp mig men ändå ganska stolt över mig själv ändå. Jag önskar bara att jag fick tag på en heltids tjänst. Men det får väl bli sälen eller något liknande i vinter i fall jag inte hittar något här. För vad ska jag hem å göra, vart hittar jag ett kul och bra servitrisjobb hemma? Jag får väl söka industri annars! :P

Va förresten mitt inne i Stockholm i lördags under bröllops yran. Folk är ju verkligen galna. Visst va de vakert de man såg på tv men va de verkligen värt att köa hela natten för att få en plats nära gatan. Hade för övrig en väldigt trevlig förmiddag i solen, ett glas vin å fisk på debaser i slussen. Lite besviken över att inte bella jobbade bara, för väntade ju mig att se henne där! :P får gå dit under kvällen en annan gång i stället.

Efter detta bar det av till jobbet och fullt ös med fin dricks! :) Både nöjda å missnöjda gäster. Måste säga att de är väldigt konstig att några klagar över att man har gett dom dålig servis och sedan ger dom än ändå 100 kr i dricks. Är det för att de tycker att man ska ge dricks hur eller hur eller är det för att de bara ville klaga för att för hoppningsvis få något lite mer billigare? Men en missnöjd gäst bland tio nöjda känns inte så pjåkigt i alla fall.

_____

Söndag:

Tog bussen till slussen med henke benke. Tog trippen ner till djurgårdsfärgan, hoppade på och tog en tripp in på gröna lund. Gick en runt på en kvart. Kan det verkligen vara så litet, liseberg är verkligen magnefikt! :) Tacka vet jag liseberg helt enkelt, lite mer yta dessutom. Tog även en runda genom lustiga huset och konstaterade att jag har verkligen blivit för gammal. Tråkigt men sant. Jag som brukar älska karuseller. Till slut tröttnade jag på att gå runt runt runt så vi satte och tog oss ett glas vin, eller i alla fall jag. Gott. :) Sedan gick vi från djurgården in till östermalm och sedan tillbaka till gamla stan där vi hittade en liten mysig restaurang med ett högt galler och bara engelsktalande servitriser, lite udda i sverige. Efter detta tog vi en runda ner till hamnen där ikea hade haft något jippo under bröllopsveckorna och sist men inte minst besökte vi en pub i söder. En helt okej dag och något trött i benen efter all promenad!

En park i söderhamn.

Tog bussen till slussen och va framme strax innan tolv. När jag väl hittat upp för alla trappor å över gatan så träffade jag Bella! Massa massa trevligt prat på vägen till en park någonstanns i söder. Hur mysigt som helst, folk kom och gick med musik öl å vin. Själv knaprade jag på ett äpple å en banan å några av bellas jordgubbar. Det blev en sådan där trevlig dag i solen som man helst gör om, om om igen. Fick även en titt på bellas å hennes kompis lägenhet, mycket liten med stockholms finaste utsikt. Kanske inte så konstigt när de bor på 15:de våningen!
Efter detta tog jag mig åter ner till slussen på egen hand för att hitta en sparbössa till min bror. Med stränga order om att det ska vara en sådan man öppnar med konservöppnare. Jag började promenera mot gamlastan, hur mycket sovinir butiker som helst men ingen spargris (kanske skulle hållt mig till gatan nedanför, men så dags å tänka på nu). Fortsatte hela vägen över å sen in på drottningatan tills jag kom fram till olof palme gatan å inser att nu kommer jag snart inte längre. Lyckades till slut leta mig ner på gatan jag å malin gick på och hittade butiken moniq där jag även fann spargrisen! Jag som va helt slut kunde inte bli annat än lycklig. :) Sen va de bara att promenera tillbaks igen.

Passerade riksdagshuset med en korv i munnen för att stilla hungern. Fick mig då en dejavoo från barndommen, det stod en helvit människa till och med i ansiktet helt orölig på en pall, inte ens hans andetag syntes. En liten kille gick fram och la en peng i burken på backen. Då lyfter människan på sin vita hatt och drar fram en grön liten vatten pistol å pekar mot burken, när killen lägger i en krona igen kastar han hatten i luften och sätter den på huvudet. Kommer aldrig glömma den guldiga gubben på samma ställa för säkert 10 år sedan som jag tyckte va sjuk häftig för att han kunde stå helt stilla. Kommer inte glömma den här gubben heller... dessutom insåg jag precis att det måste stå någon där varje dag varje år, iaf under sommaren. :)

Nu kom jag visst bort mig i mitt korvätande. :) Promenerade slutligen igenom hela gamla stan som doftade nygräddat våffelrån. :) Tog mig slutligen till bussen som gick till orminge centrum där cykeln väntade. När jag väl kom hem blev jag bjuden på tacos som jag hade ätit både igår å i förrgår men inte kan man tacka nej när de är vänliga och bjuder. Så nu har jag dessutom konstaterat att även famlijen jag bor hos är trevlig. :)

Stockholm

Så har jag äntligen kommit till stockholm. Vi tar det från början.

Söndag: Kom upp ca 19.00 till stockholm, helt slut. Fick stå i bilkö å köra i ca 20 km/h i ca en timme. Mindre roligt. Tänk om en bil skulle köra in i den han har framför sig, då skulle de ju bli som domino. Usch! När jag hade bärt in alla lådor m.m så tog jag cykeln till orminge centrum å köpte mig frukost till morgondagen.. va tvungen att fråga en vart det fans en mataffär på vägen för jag yrade bara runt. När jag väl kom hem va jag helt slut, satte mig vid datan en stund och sedan somnade jag gott.

Måndag: Vaknade pigg och glad vid kl nio, började packa upp alla saker, tog en dusch och sedan va jag tvungen att åka till jobbet. Men först skulle jag handla lite mat.. tog bilen till orminge, trodde jag skulle hitta typ sibylla eller något liknande, men icke. Dessutom va det bara pakeringa med p-skiva så jag springer in på presssbyrån å köper en macka. Som tur va så fick jag inga böter. :) Sedan bar det av till jobbet. Hade hur skoj å trevligt som helst. Både personalen och ägarna va jättetrevliga. Så gick hem med en bra dag i bagaget å somnade som en stock.

Idag: Vaknade kl sju första gången, då höll de andra i huset på att fixa frukost å levde loppan. Vaknade sedan vid nio. Åt frukost och för en lite stund sen va jag i orminge igen för att handla lite middagsmat med CYKEL! Kan nog vara den trögaste idén på länge. för det första så får man inte plats med så mycket i en cykelkorg för det andra är det tung att ha det andra i en vanlig väska runt axeln och dessutom toapapper på pakethållaren som håller på att trilla av dessutom. Så nästa gång jag tar cykeln till orminge så får det bli inhandling av p-skiva så jag kan ta bilen när jag ska handla mycket. Dessutom kommer jag på nu att jag glömde idealmjöl så jag kan ändå inte reda å göra några såser. Tur att jag köpte tacos som jag kan äta! :)
Dags för middagstillagning, sedan jobb.